نظریه یین و یانگ

که معرف تبادل تاثیر گذاری میان یین ویانگ است . یا هر یک از این دو مولد دیگری است . یا هر یک از این دو متضاد دیگری است . یا هر یک از این دو طرف میتواند بخشی از یک دیگر را شامل شود . یا هر یک از این دو میتواند جایگزین دیگری شود . تئوری یین ویانگ حدود 800 سال قبل از میلاد مسیح طی مدت طولانی در کشور باستانی چین پی ریزی شده اشت . یین ویانگ از جهان تصویری سیاه وسفید نشان میدهد . بر پایه اعتقادات « یانگ » معرف خورشید و « یین » معرف ماه است . این دو روشنی بخش جهان از مشرق ظهور میکنند و بعد با حرکتی مشهود به سوی جنوب و بعد از آن به جانب غرب می روند. در طب سنتی « یین ویانگ » در هر شخص حالت متوازن و متعادل دارند و این با خود انسان است که این دو نیرویی را که در بدن دارد تحت کنترل خود دراورد. « یانگ » مانند آتش است و شعله های آن زبانه کشیده و بالا میرود و گرما به وجود می آورد و یین مانند باران فرو می ریزد خنکی ایجاد میکند و راکد است . به این ترتیب با آنچه گفته شد دو تعبیری که از « یین ویانگ» وجود دارد و سنتی است به عنوان یک سر منشا در تمامی تحقیقات نظری در علوم پزشکی تائوئیستی مورد استفاده بوده و در نتیجه روز و خورشید همان « یانگ» و شب وماه همان « یین» می باشد . در چین باستان ساعتهای چینی را بر اساس یین و یانگ محاسبه میگردند . پنچ ارگان حیاتی بدن انسان « یین » هستند. این پنچ ارگان عبارتند از : کبد , قلب , طحال , ریه ها , کلیه ها و شش . موارد درونی دیگر یانگ هستند , که عبارتند از : مثانه, کیسه صفرا , روده دراز و باریک , معده و .... در طب قدیم وکلاسیک چین , « یین و یانگ » به طور دائم و لاینقطع در بدن انسان در حال حرکت هستند . در مورد حیات , چهار تحول تشخیص داده شده است , که عبارتند از : تولد زندگی , بیماری و مرگ . د رعهد باستان در رساله ها و نوشته ها از زنجیره‌ای بودن این چهار تحول سخن گفته شده است . یین , کلمه چینی یین, در اصل برای نشان دادن آن سوی تپه‌ای به کار می رفته که در تمامی طول سال , از خورشید و آفتاب محروم بوده است . این واژه با خصوصیاتی از قبیل, سرما , انفعال , تاریکی و درون گرایی ارتباط دارد و علائم ظهور آن به شرح زیر است :

1. احساس سرما در بدن .

2. پرکاری بدن .

3. هر گونه افت نسوج .

این طبقه بندی در مورد « یین و یانگ » نمی تواند امری مطلق به حساب آید , و در موقع به کار بردن این لغات باید دقت کرد تا کاملا به موضوع مورد نظر مربوط باشد . « یین و یانگ » به اتفاق یگدیگر را خلق می کنند . برای مثال : در طب سنتی گفته می شود , که انرژی ((چی )) از خون ساخته میشود . «یین » و خون به وسیله انرژی « یانگ» به جریان افتاده و به جلو می رود . انرژی آسمان یانگ ناب است , انرژی زمین نیز یین ناب است . خود انرژی و نفس یا (دم ) یانگ است . شکل و قالب ونیز ماده , یین است . اندرون انسان یین و ظاهر انسان یانگ است . نیرو و قدرت یانگ است . تغذیه یین است . در خوراکیها و نباتات نیرو زا و نیروبخش, یین و یانگ نیز حضور دارند . در بوها آنچه قویتر است , یین است و آنچه سبکتر است , یانگ به حساب می آید . در طعم ومزه ها , ترشی و تلخی , یانگ , شیرینی و خنثی و بی طرف , تندی , شوری , یین است .

/ 0 نظر / 20 بازدید